Door middel van competitie innoveert, experimenteert, leert en draagt Michelin over. Hierdoor kan de Groep de ontwikkeling van nieuwe duurzame oplossingen versnellen, getest in extreme situaties en in recordtijd, om ze voor banden beschikbaar te maken voor zoveel mogelijk mensen.
De deelname van Michelin aan het MotoE™ World Championship vertegenwoordigt een uniek innovatiegebied voor de Groep, waardoor het de integratie van hernieuwbare of gerecyclede materialen in zijn banden kan versnellen en zijn kennis van elektromobiliteit kan verbreden om de ontwikkeling van commerciële gamma's sneller te voeden.
In 2024 bereikten de ontwikkelingsteams van Michelin een historische mijlpaal met de introductie van gemiddeld 50% hernieuwbare en gerecyclede materialen (49% in de voorband en 53% in de achterband) in MotoE™-banden, wat overeenkomt met 6 procentpunten meer dan het voorgaande seizoen.
De integratie van hernieuwbare of gerecyclede materialen in plaats van materialen van petrochemische oorsprong betekent een bijdrage aan het verminderen van de impact op de hulpbronnen van onze planeet, terwijl tegelijkertijd de prestaties van de band worden verbeterd, zoals blijkt uit de feedback van de rijders die deze banden in februari 2024 voor het eerst hebben getest op het circuit van Portimao.
Bij de productie van MotoE™ banden is een breed spectrum aan hernieuwbare of gerecyclede materialen gebruikt, waaronder rubberboomsap (natuurlijk rubber), gebruikte bestelwagen- en autobanden (gerecycled roet - pyrolyseproces van partnerbedrijf Enviro), sinaasappel- of citroenschillen (citroenhars), dennenhars, zonnebloemolie, gerecycled staal uit schroot.