Choose a language
jeca0826

Hoe een bocht te nemen op een motorfiets

Dit is een vraag die misschien triviaal lijkt, maar die in het middelpunt van uw zorgen staat als u begint als motorrijder. Er zijn stappen die u moet volgen, gedrag dat u moet aannemen en voorzorgsmaatregelen die u moet treffen zodat u met een gerust hart en in alle veiligheid een bocht kunt nemen. In dit artikel delen onze experts hun ervaring en leggen we u uit hoe u een bocht maakt op een motorfiets. We leggen ook uit hoe u een u-turn maakt op een motorfiets.

De verschillende soorten bochten

Voordat we dieper op de zaak ingaan, is het belangrijk om te begrijpen dat er verschillende soorten bochten zijn. We zullen hieronder meer in het algemeen uitleggen hoe u bochten maakt, maar houd er rekening mee dat u de stappen die we beschrijven zult moeten aanpassen afhankelijk van de configuratie van de wegen, die in sommige gevallen meer voorzichtigheid vereisen.

1 - De verschillende scherptes

Wat bochten onderscheidt, zijn de scherptes. Zoals we zullen zien, hebben bochten drie soorten radius:

Bocht met constante radius

Zoals de naam al aangeeft, is dit een halfronde bocht waarbij de straal van het begin tot het einde hetzelfde is.

Bocht met toenemende straal

Naarmate u de bocht neemt, wordt de hoek scherper. We kunnen dus zeggen dat het een bocht is die zich opent.

Bocht met afnemende straal

In tegenstelling tot een bocht met toenemende straal, krimpt de straal hier. We kunnen dus zeggen dat het een bocht is die zich sluit.

2 - De hellingshoek

De scherpte is niet de enige variabele die bochten kenmerkt. U moet ook rekening houden met de hellingshoek. Er zijn bochten waar de situatie vlak, dalend of stijgend is, en andere met een positieve crossfall (een stijging na de bocht) of een negatieve crossfall (een daling na de bocht).

Motorfiets neemt een bocht op een negatieve crossfall

3 - De omstandigheden

Voeg tot slot aan dit alles de rijomstandigheden toe, die speciale voorzorgsmaatregelen kunnen vereisen, zoals bijvoorbeeld de afmetingen van de weg (smal of breed), de staat van de weg (nat, droog, kuilen, bladeren, enz.) en de zichtbaarheid (regen, mist, enz.).

Hoe een bocht te nemen op een motor in 3 stappen

De hierboven genoemde bijzonderheden vereisen, als u ermee te maken krijgt, de hoogste mate van aandacht en voorzorg van u. Met oefening leert u te anticiperen op mogelijke gevaren en uw gedrag als gevolg daarvan aan te passen.

Een bocht nemen op een motor vereist anticiperen

Het volgende advies behandelt het nemen van bochten op een algemene manier.

1 - Voor de bocht

  • Let altijd op het verkeer voor en achter u.
  • U moet zowel kijken naar wat er recht voor u is als naar wat er aan komt: u moet anticiperen op uw traject in de bocht.
  • U moet geconcentreerd zijn
  • Het onderste deel van uw lichaam moet aangespannen zijn, in contact met de motor.
  • Uw bovenlichaam moet meer ontspannen en los zijn.
  • U moet langzaam afremmen en meer gebruik maken van de motorrem dan van de remmen.
     

2 - Tijdens de bocht

  • U moet zowel recht voor u kijken als naar wat komen gaat: u moet anticiperen op het exitpunt.
  • Uw hoofd moet verticaal blijven ten opzichte van de grond, maar uw lichaam moet in de as van de motor leunen.
  • De arm aan de kant waar u draait moet licht gebogen zijn, terwijl de andere gestrekt moet zijn.
  • U moet uw zwaartepunt voelen
  • U moet een traject op de weg volgen dat afhangt van de manier waarop de bocht zich ontwikkelt (als de bocht bijvoorbeeld sluit, neemt u de bocht met een iets ruimer traject in de bocht voordat u direct daarna weer naar binnen gaat om te voorkomen dat u van de weg raakt).
Bochten nemen op een motor: pas uw traject aan op basis van het type bocht

3 - Na de bocht

  • U moet uw ogen gericht houden op het uitkomen van de bocht om een stabiel traject te behouden.
  • U moet de remmen loslaten
  • Geef geleidelijk gas terwijl u uw motor recht houdt
  • Uw motor en uw lichaam moeten teruggaan naar een verticale positie
  • U kunt uw positie ontspannen voor meer comfort.

Hoe maakt u een u-bocht op een motor?

Het kan gebeuren dat u op een doodlopende weg terechtkomt en een u-bocht moet maken op uw motor. Misschien bent u op vakantie en rijdt u op een onbekende weg, of misschien heeft u een verkeerde afslag genomen en moet u terug naar waar u vandaan kwam.

Hoe maakt u een u-bocht als de weg te smal is? Hier is ons advies.

1 - Kies het juiste moment en de juiste plaats

Als u in een verkeersgebied bent, let dan op de andere voertuigen, waarschuw ze door uw richtingaanwijzers of alarmlichten te activeren.

Zorg ervoor dat u uw bocht maakt in een gebied waar andere bestuurders die in uw richting komen genoeg zicht hebben om op tijd te kunnen remmen. Vermijd bijvoorbeeld het maken van een u-bocht bij het uitkomen van een bocht.

2 - De manoeuvre

Stop en kijk achter u, in de richting die u op wilt, zodat u zich bewust bent van uw omgeving.
Houd één voet op de grond terwijl u uw bocht maakt.
Stuur om langzaam tot aan de rand van de weg te draaien, stuur dan tegen en ga terug totdat de hoek u toestaat om weer in de tegenovergestelde richting te vertrekken.

3 - Doe dit in de bergen nooit als er gevaar dreigt

Als er een ravijn aan de kant van de weg ligt, maak dan geen u-bocht op uw motor die u voor de afgrond zou plaatsen. Als u ooit door onoplettendheid uw remmen of koppeling loslaat, bestaat het risico dat de motor naar voren schiet en u meeneemt.

Maak de bocht liever aan de kant van het talud. Dit heeft twee voordelen:

  • Het stelt u in staat om het gevaar te vermijden
  • Het talud helpt u om gemakkelijker te draaien: klim met het voorwiel lichtjes omhoog om aan traagheid te winnen. Ga schuin achteruit en dan hoeft u alleen nog maar de andere kant op te rijden.
     

Artikel geschreven met de technische bijdrage van BMC Moto.

De browser die u gebruikt wordt niet ondersteund
U gebruikt een browser die niet wordt ondersteund door deze website. Hierdoor werken sommige functies mogelijk niet goed. Dit kan leiden tot vreemde weergaven bij het browsen. Update uw browser of installeer een van de volgende browsers om optimaal te kunnen profiteren van deze website